Къде в космоса сега е Tesla Roadster на Илон Мъск?

• Written by:  Ш.Меламед
  • Date:
    18.02.2022

На 6 февруари 2018 г. милиардерът Илон Мъск изпрати електрически спортен автомобил Tesla Roadster в космоса, с помощта на ракетата Falcon Heavy на компанията SpaceX, на която той е основател. След повече от четири години - какво става с колата?

Според портала Whereisroadster, който използва данни от Националната администрация по аеронавтика и космос (НАСА), колата е на около 377 милиона километра от Земята и приблизително на 315 милиона километра от Марс.

Tesla Roadster, който се движи със скорост от 1500 километра в час, е изминал около 2,6 обиколки около Слънцето от изстрелването си. Това означава, че е изминал еквивалента на всички пътища на нашата планета 50 пъти.

Според Джонатан Макдауъл, астроном от астрофизичната обсерватория Smithsonian, колата вероятно все още е цяла, въпреки че може да е била ударена от някои метеорити по време на пътуването си през космоса.

Според оценките на НАСА колата няма да се приближи до друга планета отново чак до 2035 г., когато ще премине близо до Марс. По-късно, между 2047 и 2050 г., тя ще направи същото със Земята, преминавайки на няколко милиона километра.

Шансовете превозното средство да се сблъска със Земята през следващите 15 милиона години са около 22%, според проучване, публикувано на arXiv. От своя страна има 12% шанс да удари Венера или Слънцето.

На шофьорската седалка возилото носи манекен, облечен в скафандър и наречен Starman, в чест на песен на британеца Дейвид Бауи. След изстрелването си Мъск обясни, че Tesla Roadster няма да може да влезе в орбита около Марс, защото няма тяга.
Уилям Карол, експерт по химия от Университета на Индиана (САЩ), посочи, че в космоса всички органични материали са подложени на разграждане поради различните видове радиация, присъстващи там, заради което той прогнозира, че колата няма да издържи дори година.