Междупланетна заплаха: бактериите мутират в космоса и се завръщат на Земята по-агресивни

Руските учени откриха увеличение на агресивността и резистентността към антибиотици в микроорганизмите, завърнали се на Земята след дълъг престой в космоса, съобщава агенция "Риа Новости". Учените предупреждават, че в бъдеще мутиралите бактерии могат да представляват заплаха за живота както на нашата планета, така и извън нея.

Тези предупреждения се основават на резултатите от редица фундаментални космически изследвания, които ще бъдат представени на заседанието на Международния комитет за космически изследвания, през юли в САЩ.

Наблюдавайки щамове на бактерии от видовете Bacillus Subtilis след престой от 31 месеца в космоса, изследователите са отчели увеличаване на тяхната устойчивост на шест антимикробни лекарства, от осем проучени. Следователно, може да се заключи, че след получаването на въздействието на редица неблагоприятни фактори, присъщи на открития космос, оцеляват най-устойчивите и агресивни щамове.

Няколко серии от експерименти са били извършени на повърхността на руския сегмент на Международната космическа станция (МКС) от януари 2005 г. Един от тях бе озаглавен "Биориск", като част от който, на Земятя са били изпращани на всеки шест месеца проби от биоорганизми, разположени в специално устройство, инсталирано във външния слой на МКС.

За изпитването са били избрани 68 видове организми, от бактерии до висши растения и гръбначни организми (спори на бактерии и гъби, растения, семена, яйца ракообразни, ларвите на комарите, сух хайвер, риба и т.н.).

Руските учени предупреждават, че земните организми, които мутират по време на престоя им на външната повърхност на МКС, в открития космос, могат да представляват опасност за живота на нашата планета, което означава, че тази заплаха трябва да бъде взета под внимание в изискванията на "планетарната карантина".

"Тъй като е доказано, че живите организми могат да оцелеят в космоса, хипотетично, в далечното бъдеще, навлизането на чужди вещества от други планети на Земята е възможно. В допълнение, земните микроорганизми, които пътуват в космоса и се завръщат, посещават друга планета и се превръщат в атмосферата неизвестно в какво", се казва в доклада.

Изследователите възнамеряват да използват резултатите от изследванията, за да разработят мерки за защита на планетата от такива заплахи. Резултатите от тези изследвания имат не само значителен научен интерес, но и практическо значение за оправдаването на планетарната карантинна стратегия при реализирането на бъдещи междупланетни полети.