Откриха как Луната се е сдобила с екзосферата си

Преди няколко десетилетия учените откриха, че Луната, за която дълго се смяташе, че няма атмосфера, всъщност притежава съвсем тънка екзосфера. Астрономите смятаха, че йоните, които формират лунната екзосфера, са генерирани на повърхността на земния спътник вследствие на взаимодействието със слънчевите фотони, с плазмата в земната магнитосфера или с микрометеоритите. Въпреки това досега учените не бяха установили кои точно процеси са допринесли основно за попадането на йоните в лунната екзосфера.
С помощта на инструментите на борда на японския космически апарат Кагуя (известен и като Селена) учените са успели да осъществят първите наблюдения на лунната екзосфера, докато Луната се намирала в магнитосферата на нашата планета, съобщи „Сайънс дейли“. Те са установили наличието на йони на няколко различни елемента на около 100 км над лунната повърхност. Предишни изследвания са засичали йони, които са част от лунната екзосфера, докато земният спътник се е намирал в обсега на слънчевия вятър. Това ново изследване обаче е първото, което установява наличието на подобни йони, докато Луната не е под влиянието на частиците от слънчевия вятър или земната магнитосфера. Резултатите, които представляват ново доказателство за произхода на лунната екзосфера, съвпадат с идеята, че процесите, задвижвани от слънчевите фотони, са доминиращи при формирането на елементите от екзосферата.