Витамин С може да ускори производството на стволови клетки

Витамин С може да изиграе важна роля при производството на стволови клетки за лечение на различни заболявания, твърдят учени, цитирани от в. „Индипендънт“.
Този витамин ускорява репрограмирането на клетки на възрастни хора, което им придава качества на ембрионални стволови клетки. Учените, които са направили това откритие, смятат, че то може да им помогне за преодоляването на препятствията пред създаването на репрограмирани клетки, наречени индуцирани плурипотентни стволови клетки. Въпросните клетки представляват решение на етичните проблеми, свързани с производството на ембрионални стволови клетки с възможност за превръщане във всеки вид човешка тъкан. Те се произвеждат в лабораторни условия от обикновени клетки на възрастни чрез генетични изменения. Много експерти вярват, че индуцираните плурипотентни стволови клетки са бъдещето на медицината. Превръщането на обикновени клетки в индуцирани плурипотентни стволови клетки обаче е много неефикасно и трудно постижимо, тъй като много от тях остаряват преждевременно и спират да се делят или дори умират. Учените са установили обаче, че с добавянето на витамин С към клетъчните култури процесът на стареене се забавя и репрограмирането става много по-ефикасно. Експерименти с клетки на лабораторни животни и хора показва, че витаминът ускорява генетичните изменения и засилва процеса на преминаване в репрограмирано състояние.
Учените от Китайската академия на науките в Гуанджоу смятат, че мощните антиоксидантни свойства на витамин С може би обясняват този ефект. Витаминът неутрализира вредните молекули, наречени реактивни кислородни видове, за които се смята, че увреждат индуцираните плурипотентни стволови клетки. Това обаче едва ли е пълното обяснение на откритието, тъй като други антиоксиданти не притежават същите свойства.