Учени наблюдават най-голямата известна космическа експлозия

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    17.05.2023
  • Сподели:

Това е космическо събитие, за което науката мечтае: гигантски взрив, който засенчва всяка известна свръхнова досега.

На осем милиарда светлинни години от нас е станала космическа експлозия, която няма аналог: AT20211wx е настъпила шест милиарда години след Големия взрив и е най-голямата експлозия, която астрономите са успели да открият досега. Тя е повече от десет пъти по-ярка от която и да е наблюдавана досега свръхнова и три пъти по-ярка от най-яркото приливно разрушение, при което звезда се блъска в изключително масивна черна дупка. Филип Уайзман от Университета в Саутхемптън и неговият екип съобщават за това в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Наричан AT20211wx, този огнен ад е открит за първи път през 2020 г. С помощта на съоръжението Zwicky Transient Facility в Калифорния. Астрономите смятат, че събитието досега е продължило поне три години. Свръхновите, от друга страна, излъчват само няколко месеца, докато различни телескопи по света все още записват сигнали от екстремните фойерверки.

Според Уайзман и екипа му, само квазарите излъчват по-ярко от това събитие – при тях газът непрекъснато се влива в черната дупка. „При квазара виждаме как яркостта се увеличава и намалява с течение на времето. Но ако се върнем назад в данните за десетилетие, AT20211wx никога не е бил засичан, а след това изведнъж се появява с яркостта на най-ярките обекти във Вселената, което е безпрецедентно“, казва колегата на Уайзман Марк Съливан, който е участвал в изследването.

Експлозията, която екипът изследва, се е разярила повече от 15 пъти в продължение на около четири месеца, след което е отслабнала, въпреки че все още продължава. Данните сочат, че изключително масивна черна дупка е разкъсала огромен облак газ, многократно по-голям по маса и размери от нашето Слънце. Части от облака са погълнати в процеса, като се образуват ударни вълни, които прогонват останките му, както и голям прашен диск около черната дупка: изключително рядко събитие, което никога досега не е наблюдавано в такъв мащаб.

Сега екипът си поставя за цел да събере повече данни за експлозията: например чрез измерване на различни дължини на вълната, като рентгенови лъчи, които биха могли да предоставят информация за повърхността и температурата на обекта, както и за протичащите процеси. Освен това ще бъдат проведени подобрени компютърни симулации, за да се провери дали те съответстват на теорията за причината за експлозията.

През 2022 г. астрономите станаха свидетели на най-яркия взрив, регистриран някога: гама-изригване, известно като GRB 221009A. То блестеше по-ярко от AT20211wx, но продължи много по-кратко, което означава, че общата енергия, освободена при експлозията на AT20211wx, е много по-голяма.