НАСА направи първото директно наблюдение на ядрото на друга планета

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    10.05.2023
  • Сподели:

Ако отделите минута да помислите за това, странно е, че въобще знаем нещо за ядрото на Земята. Скрито от нашия поглед, а условията далеч надолу са толкова горещи и налягането е толкова високо, че проникването става невъзможно.

Има подземен хоризонт, отвъд който човечеството и нашите машини не могат да преминат.

В оригиналния филм на SYFY Descent „Огненият пръстен“ – регион с повишена тектонична активност, покриващ Тихия океан – започва да изхвърля магма на повърхността и екип от учени, включително д-р Джейк Ролинс (Пери), трябва да организира мисия до ядрото на Земята, за да спаси света от унищожение. Активното ядро е критичен компонент на нашата уютна планета, но идва с вероятността за случайни природни бедствия. Това е цената на планетарния рай.

Марс, обратно, може да изглежда като студена мъртва скала в мрака на космоса, но това не е съвсем вярно. Това доказва и вътрешното изследване на НАСА с помощта на спускаемия апарат за сеизмични изследвания, геодезия и пренос на топлина (InSight). Космическият кораб стартира на 5 май 2018 г. и влезе в експлоатация на Марс шест месеца по-късно. Следващите четири години прекара в ослушване за трусове с надеждата директно да измери марсианското ядро.

На Земята учените използват поведението на сеизмичните вълни, за да извлекат информация за ядрото на планетата. Когато и ако се случи земетресение, сеизмичните вълни преминават през планетата, срещайки различни материали и условия по пътя си.

Учените могат да наблюдават начина, по който вълните се движат през Земята – забавят ли се или променят посоката си – за да разберат от какво е съставена Земята. Но можем да направим това само защото имаме сеизмични инструменти, разположени по цялата планета. Мисията InSight предложи първата възможност да пренесем наученото за геологията директно в друг свят.

Въпреки че InSight вече е пенсиониран, след като е загубил контакт със Земята на 15 декември 2022 г., учените все още разполагат с години данни, които да пресеят. Наскоро учените потвърдиха, че InSight е успял в първите директни измервания на ядрото на друга планета. Констатациите са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Измерванията идват от две земетресения, които са се случили на 25 август и 18 септември 2021 г. Това беше в рамките на мисията на InSight и учените имаха време да се адаптират към измерванията, което допринесе за откритието. Помогна също така, че едно от земетресенията беше предизвикано от метеороит, което даде ясна точка на произход. И двете земетресения се случиха на противоположната страна на планетата от InSight, което беше от решаващо значение за измерването на ядрото на планетата.

Всеки трус изпраща вълни във всички посоки, но InSight можеше да улови само вълните, насочени към него. Това означава, че ако земетресението е твърде близо, вълните няма да преминат през ядрото, преди да ударят InSight. Но когато земетресенията са далеч, като двете, идентифицирани в статията, те преминават през значителна част от вътрешността, преди да ударят детекторите на InSight. Измерванията на тези две земетресения разкриха, че Марс има ядро от течно желязо, което е по-малко и по-плътно, отколкото учените очакваха.

Това може да е първото директно наблюдение на марсианското ядро, но вероятно няма да е последното. Изследователите все още анализират всички данни, изпратени от InSight, и не е известно какво още можем да научим.