Откриха мозъчната клетка, която ни държи будни

Изобретяването на хапче, което да лекува отпадналост след продължително пътуване със самолет, е по-близо, след като учените откриха как сигналите от мозъка контролират биологичните ни часовници, съобщи в. „Дейли мейл“.
Тестове с лабораторни животни доказват, че част от мозъка, наречена супрахиазматично ядро, отговарящо за периодите на сън и будно състояние, не изпраща постоянно импулси за регулирането на съня, както се смяташе досега. Вместо това то изпраща сигнали привечер и остава пасивно през нощта, като при зазоряване се активизира отново. Откритието за първи път доказва, че супрахиазматичното ядро се състои от две различни клетки. Само една от тях обаче задейства т. нар. циркаден ритъм, който ни подсказва кога да спим, кога да се будим, кога да се храним и т.н. Тази „часовникова“ клетка е свързана с конкретен ген, наречен per1.
Според британски и американски експерти откритието може да спомогне за разработването на лечение за заболявания, които са повлияни от биологичния часовник. Такива са туморите, болестта на Алцхаймер, както и безсънието при хора, които често пътуват със самолет или работят на нощни смени.