Създадоха теория за квантово телепортиране на светлината

Физиците предложиха начин за квантово телепортиране на цели светлинни льчи, предаде PhysOrg.com. Става дума за така наречената квантова телепортация, която представлява преместване на разстояние на квантовото състояние на обекта. При нея за разлика от телепортацията в научнофантастичните филми за реализация на дадена технология е необходимо наличието на класически канални връзки между предавателя и приемника (с други думи, не става въпрос за мигновено преместване). Типичните обекти, които могат да бъдат подложени на телепортиране, са фотони, атоми и йони (съвсем наскоро физиците успяха да телепортират йони на химичния елемент итербий на един метър).
През 2006 г. японски и британски учени почти постигнаха „преместване“ на лазерни лъчи – получено след телепортиране на обект, различаващ се от оригинала, според думите на учените „повече от наполовина“. Благодарение на последните си открития физици от Австрия, Нова Зеландия и Катар успяха да предложат теоретична схема за точното телепортиране на светлината. По време на опитите си учените са използвали лъч, сам по себе си представляващ поток от равномерно отделящи се един от друг фотони. Лъчът се възприема като „силно сбит“, което означава, че неопределеността на някои от характеристиките на фотоните (това се обуславя от известния принцип на неопределеността на Хайзенберг) са изкуствено размесени. При което, разбира се, се увеличава неопределеността на други второстепенни характеристики. В резултат на това изследователите потвърждават, че при достатъчно голямо свиване е възможно по определен начин телепортиращият фотони лъч да възпроизведе квантовото състояние на изходния обект. При което, подчертават физиците, състоянието на отделните фотони не отразява пълното състояние на всеки лъч, затова в определени случаи става дума за повече от телепортация на отделни фотони. Самите изследователи отбелязват, че при практическото реализиране на откритата от тях схема са били изправени пред няколко препятствия. Така например за телепортацията е необходим много качествен източник на компресирана светлина. По мнение на учените съществуващите модели подобни прибори не гарантират необходимата степен на свиване, с други думи - необходимото ниво на теоретичните постижения.
Според физиците, в случай че опитите потвърдят теорията им, специалистите ще могат да телепортират например цели изображения. Това би могло да намери приложение при разработката на квантови компютри. Съвсем наскоро учените създадоха първия твърдотелен квантов процесор, използващ двойки кубити.