Не вулкан, а прадедите ни са погубили неандерталците

Геолози установиха, че мощното  изригване на вулкан преди около 40 000 години не би могло да доведе до изчезването на неандерталците, както се смяташе досега. Резултатите от проучванията на международна група учени под ръководството на проф. Джона Лоу от Лондон се появиха в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences, а накратко те са обобщени в ScienceNow.
Геолозите са анализирали микроскопична вулканична пепел, която за разлика от традиционната вулканична пепел не може да се види с невъоръжено око. Поради малките си размери нейни частици се разпространяват на далечни разстояния и покриват обширни територии.
Учените са взели проби от пепелта в четири пещери на територията на Европа, където са открити следи на хората от съвременен тип и на неандерталци.  Допълнително са включени и образци от Либия, Гърция и няколко от Егейско море.
Химическият анализ показал, че всички проби принадлежат към едно и също изригване, настъпило близо до днешния Неапол. Установено е, че във всичките четири пещери фината вулканичната пепел се намира върху откритите каменни сечива. Това означава, че изригването на вулкана е станало, след като пещерите на неандерталците са били вече заети от съвременните хора. Това означава, че нито изригването, нито предизвикани от него евентуални климатични промени може да бъдат причина за изчезването на местните неандерталци.
Хипотезата, която изтъква като основна причина за изчезването на древните хора вулканичното изригване,  известно като Кампанийски Ингембрит, твърди, че изхвърлената пепел е предизвикала охлаждане на атмосферата на планетата с 2 градуса в продължение на три години и силно изменение на климата. Алтернативна хипотеза подчертава значението на конкуренцията между неандерталците и съвременните хора. Вулканичната хипотеза наскоро получи косвено потвърждение благодарение на твърдението, че силата на известното изригване е била 2-3 пъти по-висока, отколкото се смяташе досега. Настоящата статия предполага, че поне в Централна Европа неандерталците са изчезнали преди изригването.
Те просто не са могли да издържат на конкуренцията за природните ресурси с нашите прадеди, които са имали по-съвършени оръдия на труда, оръжия и навици на общуване, пише в. „Дейли мейл“.