Галилео Галилей е откривателят на Нептун

Записките на Галилео Галилей показват, че той е открил Нептун през 1613 г., 213 г. преди официалната дата за откриване на планетата, съобщи сайтът “Сайънс алърт“, цитиран от БТА.
Проф. Дейвид Джеймисън, който ръководи катедрата по физика в университета на Мелбърн, изследва тетрадките на Галилео, написани преди 400 г. В тях той намери доказателства, че гениалният астроном е открил нова планета, която сега наричаме Нептун.
Галилео наблюдавал луните на Юпитер през 1612 г. и 1613 г. Няколко нощи той отбелязал положението на близка звезда, която не фигурира в никой съвременен небесен каталог.
"От няколко десетилетия се знае, че тази неизвестна звезда всъщност е планетата Нептун. Компютърни симулации показват точността на неговите наблюдения и разкриват, че Нептун е приличал на слаба звезда, точно където Галилео е гледал" - каза проф. Джеймисън.
Има и тайнствена необозначена черна точка в негови по-ранни наблюдения от 6 януари 1613 г., която е на правилното място на Нептун. "Мисля, че тази точка разкрива, че той се е върнал в бележките си, за да запише къде е видял Нептун по-рано, когато той е бил дори по-близо до Юпитер, но не е привлякъл вниманието му, защото е приличал на звезда."
Точката може да бъде датирана от учени от университета на Флоренция, които са анализирали мастила в ръкописите на Галилео Галилей. Очаква се този анализ да бъде направен през октомври тази година.
"Галилео може наистина да е допуснал, че е видял нова планета, която се е движела точно в полезрението му, когато е наблюдавал Юпитер през януари 1613 г.“, каза проф. Джеймисън.
Галилео обичал да изпраща анаграми на колегите си за направените открития с новия телескоп. Така той направил, когато открил фазите на Венера и пръстените на Сатурн. Така че вероятно някъде съществува неразшифрована още анаграма, която ще разкрие, че той е открил нова планета, допуска проф. Джеймисън.