Активират ген, който ни защитава от рак

Учени от Лондонския университетски колеж откриха, че генът, който обикновено предпазва от риск на яйчниците, е „изключен“ в две трети от случаите на развиване на болестта, както и че активирането му спира растежа на тумора, съобщи „Физорг“.
Изследователите установили, че „защитният ген“, известен като EPB41L3, е изключен в 65% от случаите на рак на яйчниците. Те успели да го накарат да се активира, което накарало голям брой от раковите клетки да се самоунищожат. Така растежът на тумора бил спрян.
Изследването, съфинансирано от фондацията Cancer Research UK, увеличава шансовете за разработване на терапии, които имитират или възстановяват функцията на въпросния ген и така унищожават туморните клетки в рака на яйчниците. „Предишни изследвания са показвали, че има подобни „защитни“ гени, но ние за първи път открихме EPB41L3, който е специализиран в предотвратяването на рака на яйчниците“, подчерта д-р Саймън Гайтър от Лондонския университетски колеж.
Учените използвали авангарден подход, който включва трансфер на цели хромозоми в раковите клетки. Те открили, че с вкарването на една допълнителна 18-а хромозома се засилва активността на 14 ключови гена, което на свой ред води до унищожаването на голям брой ракови клетки. Учените изследвали над 800 случая на рак на яйчниците и открили, че един от тези 14 гена – въпросният EPB41L3, е бил „заглушен“ в близо две трети от случаите на злокачествени тумори, както и при по-малко от една четвърт от доброкачествените.