Бактерии могат да оцелеят на Марс

Учени от Университета в Торонто и Института за търсене на извънземен разум SETI са открили, че бактерии, преработващи метан, могат да оцелеят в уникален извор на острова Аксел Хайберг в Северна Канада, съобщи „Сайънс дейли“.
Изворът Лост хамър поддържа микробен живот и условията в него са подобни на тези в марсианските извори в миналото, което означава, че в тях също биха могли да се развиват форми на живот, обясняват микробиолозите. Температурата на водата в Лост хамър е под нулата, но тя е прекалено солена, за да може да замръзне. В ледените води на извора липсва кислород, но има огромни балони от метан, които излизат на повърхността. Учените обаче не успели да открият в извора метаногенни бактерии, които да произвеждат парниковия газ. Те обаче открили други уникални анаеробни организми – такива, които оцеляват, като поглъщат метан и вероятно произвеждат сулфат вместо кислород.
Съвсем наскоро учени откриха, че на Марс има метан и замръзнала вода. Снимките, направени от Марс Орбитър, показват формирането на нови дерета, но не е ясно как точно се образуват те. Едно от възможните обяснения е, че на Червената планета вероятно съществуват извори, подобни на Лост хамър. Островът Аксел Хайберг е доста неприветливо място, а условията в извора Лост хамър са дори още по-сурови. Докато на острова температурата често пада до 50 градуса под нулата, на Марс съществуват места, където е сравнително топло – от минус 10 до 0 градуса по Целзий и може би дори над нулата. Аксел Хайберг може би обяснява и как метановите струи са се формирали на Марс, смятат учените.