Лунните кратери може да са заредени с електричество

Астрономи установиха, че лунните кратери могат да се окажат заредени с електричество, съобщи Лента.ру.
В рамките на своето изследване учените построили компютърен модел на взаимодействието на потоците от заредени частици, изхвърляни от слънчевата атмосфера, или слънчевия вятър, и кратерите на лунните полюси. Физиците изследвали различни потоци като разреден газ от йони и електрони, които в полярните региони действително наподобявали вятър, а заради лекия наклон на лунната ос потоците от частици се движат почти хоризонтално. В резултат учените установили, че подобен вятър навлиза в кратерите. При това електроните се движат по-бързо от по-тежките йони, което води до възникване на потенциална разлика между вътрешната част на склона и дъното на кратера. Според учените новите открития ще бъдат полезни за астронавтите. Засега полярните кратери са едни от най-вероятните места за изграждане на бази на Луната, тъй като слънчевата светлина никога не достига до вътрешната им част и така там се запазва голямо количество от леда, донесен от комети – наскоро учените откриха лед в над 40 лунни кратера. Наличието на електрически заряд на повърхността на Луната обаче може да се окаже опасно за космическите апарати и може да усили прилепването на лунен прах.