Откриха най-младата екзопланета

Астрономи откриха най-младата планета извън Слънчевата система, обикаляща около звезда, подобна на Слънцето, съобщи „Сайънс дейли“.
Гигантската планета BD+20 1790b, чиято маса е шест пъти по-голяма от тази на Юпитер, е само на 35 милиона години. Тя обикаля около млада и активна централна звезда на разстояние, което е по-малко от това между Слънцето и Меркурий – най-близката до Слънцето планета в нашата Слънчева система.
Младите звезди обикновено са изключени при издирването на планети, тъй като те притежават силно магнитно поле, което генерира различни феномени, известни като звездна активност. Тази активност може да имитира присъствието на друго космическо тяло, което прави много трудно отличаването й от сигналите, излъчвани от планетите.
„Планетата беше засечена чрез издирване на много малки отклонения от скоростта на звездата домакин, предизвикано от гравитационното привличане на орбитиращата планета – така наречената техника на доплеровото отместване“, посочи д-р Мария Крус Галвес-Ортис от Университета в Хертфордшир, част от международния екип, участвал в откритието.
В момента се наблюдава сериозна липса на данни за ранните етапи от планетарната еволюция. Повечето изследвания са насочени към по-старите планети, чиято възраст надвишава 1 млрд. години. Досега бе известна само една по-млада планета на възраст от 100 милиона години. Със своите 35 милиона години обаче BD+20 1790b е близо три пъти по-млада. Астрономите се надяват откритието на млади планети да им позволи да изпробват различни сценарии от формирането на космическите тела и да изследват ранните етапи от тяхната еволюция.