Супер антитяло се бори с всички щамове на грипа

Британски и швейцарски учени за първи път откриха антитяло, която може да се бори с всички вируси от вида Инфлуенца А, предизвикващ грип при хората, съобщи Би Би Си.
Експериментите с лабораторни животни, заразени с грип, показват, че антитялото може да се използва освен като превенция, и като спешно лечение. Учените смятат, че откритието може да доведе до създаването на универсална ваксина. В момента е необходимо всеки сезон да се разработват нови ваксини, тъй като вирусите се изменят. Досега много изследователи по света са се опитвали да създадат универсална ваксина, но за целта е необходимо да се намери обща мишена, която не мутира.
Вече бяха изказани предположения, че някои хора, които са преболедували свински грип, могат да развият „супер имунитет“ срещу други щамове. Учените от британската лаборатория „Мил Хил“ и техни колеги от Швейцария изследвали над 100 000 проби на имунни клетки от пациенти, прекарали грип или ваксинирани. Те успели да изолират антитяло, наречено F16, чиято мишена е протеинът хемаглутин, който се среща на повърхността на всички вируси от вида Инфлуенца А. „Опитахме с всеки подтип на Инфлуенца А и антитялото взаимодейства с всички тях. Освен това то може да се използва и като терапия, която да спре заразяването, ако то вече е настъпило“, обясни Джон Скехел от „Мил Хил“.
Лабораторните животни, инжектирани с F16, изцяло били защитени срещу смъртоносни дози от вируса H1N1. Животните, инжектирани с антитялото до два дни след приемането на смъртоносна доза от вируса, се възстановили и оцелели. За да се разработи ваксина обаче, е необходимо организмът да бъде накаран сам да произвежда въпросното антитяло. Структурата на F16 и начинът, по който антитялото взаимодейства с протеина хемаглутин, вече са изучени, но вероятно създаването на ваксината ще отнеме няколко години.