Намериха звезди канибали в сърцето на галактиката

Звездните варианти на вампирите – звезди, които изсмукват „живота“ от други звезди, бяха открити за първи път в сърцето на Млечния път, съобщи „Нешънъл джиографик“.
Известни под името „сини скитници“, тези звезди канибали са били забелязвани в други части на нашата галактика. Те като че ли изостават по отношение на възрастта от другите звезди, заедно с които се формират, изглеждат по-горещи, поради което и по-млади и по-сини.
Астрономите подозират, че сините скитници изглеждат толкова млади, защото крадат водородно гориво от други звезди, вероятно след като се сблъскат със своите жертви. Тези канибали се срещат в плътни звездни купове, където звездите имат повече шансове да се хранят от другите. Сега обаче учените са намерили такива сини скитници в галактическата издутина на Млечния път – плътен регион от звезди и газ, обгръщащ самия център на галактиката. „Дълго време се предполагаше, че в издутината има сини скитници, но никой не знаеше какъв би могъл да бъде техният брой“, каза астрономът Уил Кларксън от университета „Блумингтън“ в Индиана и Калифорнийския университет в Лос Анджелис.
С помощта на телескопа на НАСА „Хъбъл“ астрономите са разгледали 180 000 звезди във и около издутината. Екипът открил 42 необичайно сини звезди, които изглеждали много по-млади от останалите. Между 18 и 37 от тях вероятно са истинските сини скитници, които са на възраст между 10 и 11 милиарда години. Останалите може би са най-обикновени млади звезди.
Засега учените не са напълно наясно как са се появили тези звезди вампири. Възможно е сините скитници да не са се образували след сблъсък с други звезди и абсорбиране на допълнително водородно гориво, както се случва в други части на Вселената. Вместо това звездите канибали с галактическата издутина може да са се формирали, като са откъсвали водород от техни спътници. Това е възможно да се случи или когато една звезда се храни от партньора си в двойна звездна система, или след гравитационно въздействие в тройна звездна система, при което две от звездите се сливат в една.