Гените определят избора ни на приятели

Американски учени са открили доказателства, че приятелството е закодирано в гените, съобщи Би Би Си. Те достигнали до изводи, които потвърждават народните мъдрости, че крушата не пада по-далече от дървото, но и че противоположностите се привличат. Интригуващите открития били направени след анализ на резултатите на две независими изследвания, при които били събирани ДНК проби от доброволци, които били помолени да посочат приятелите си. Учените решили да проверят колко често се срещат шест гена, свързани с черти на характера. Един от тях е генът, наречен DRD2. Той определя доколко сме податливи на алкохол, цигари и други наркотични вещества. Изследването показало, че носителите на определен вариант на въпросния ген, който предполага по-голям шанс към пристрастяване към алкохол и наркотици, лесно се сприятеляват помежду си. Онези с друга версия на гена, която ги прави по-независими от подобни вещества, също се привличат. „Не е трудно да си представим, че трезвениците ще избягват алкохолиците или че онези, които обичат да си пийват, ще са привлечени от среди, които въздържателите избягват“, обясняват учените. Според проф. Джеймс Фаулър от Калифорнийския университет обаче гените вероятно могат да обяснят защо често инстинктивно харесваме или не харесваме хората, които срещаме.
Обратната зависимост била открита при гена, наречен CYP2A6, който има роля в метаболизма на чужди тела, включително никотин. Носителите на варианта на гена, който предполага открит характер, са привлечени от хора с различен генетичен вариант, е изводът на изследване на Харвардския университет. Според учените това може да се дължи на вид защитен механизъм. Те обясняват, че подобен модел се наблюдава сред двойки, при които се избягват партньори, податливи на едни и същи заболявания.