Обречена на изчезване популация се възражда на Земята

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    21.07.2024
  • Сподели:

Историята на Земята датира от повече от 4,5 милиарда години и през това време планетата е станала дом на невероятен брой видове.

Някои от тях са изчезнали отдавна, други продължават да живеят днес, а трети са смятани за изчезнали завинаги, но по чудо успяват да оцелеят.

Нещо подобно се случва с популацията на сиамски крокодили в Камбоджа, които преди бяха смятани за изчезнали, пише IFLScience.

Основните проблеми, пред които са изправени видовете по цялата планета днес, са замърсяването, промяната в климата и унищожаването на местообитанията.

За щастие, природозащитниците работят усилено за възстановяване на застрашени видове в защитените територии, както и за увеличаване броя на намаляващи популации.

Този път учените са се фокусирали върху спасяването на сиамските крокодили, които в един момент се смятани за изчезнал вид.

През 2000 г. този вид е преоткрит. Местните общности и организации стартират програма за опазване на размножаването им, за да помогнат за увеличаване на популацията.

Като част от програмата учените отглеждат сиамски крокодили в плен и след това ги пускат обратно в дивата природа.

Изследователите отбелязват, че общо около двеста животни са пуснати в природата като част от програмата.

През май 2024 г. три гнезда бяха открити от местни жители в планините Кардамон в Камбоджа. Любопитен факт е, че тези гнезда са открити в район, където учените преди това не са освобождавали животни, отглеждани в плен. А това показва, че популацията на този вид крокодил вероятно започва да се разширява и възстановява сама.

Откритието скоро е последвано от второ – на още две гнезда в друга област.

В края на юни се излюпиха 60 здрави сиамски крокодилчета, което представлява реален положителен резултат за вида.

Събитието е най-голямото, регистрирано в Камбоджа през този век, което дава надежда на учените за възстановяването на вида, казва Пабло Синовас, директор на програмата за фауна и флора на Камбоджа.

Изследователите признават, че съществува риск повечето от десетките излюпени да не оцелеят през първата година по различни причини. Тези обаче, които имат късмета да оцелеят, ще започнат да се възпроизвеждат в рамките на 8-10 години, което прави освобождаването на толкова много бебета в дивата природа важна стъпка за възстановяване на популацията.

Сиамските крокодили са сладководни видове, които някога са били разпространени в Югоизточна Азия, но сега се срещат само в Камбоджа, Тайланд и Виетнам. Ядат змии, жаби и риба. Въпреки че общата оценка на популацията е неизвестна, най-оптимистичните оценки я определят на около 400 индивида.

Видът става жертва на ловците, заради кожата, заради което популацията беше почти изчезнала.