Телескопът Джеймс Уеб разрешава мистерията на прашната звезда

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    18.04.2024
  • Сподели:

Това е едно от най-удивителните изображения, които досега сме виждали от новия суперкосмически телескоп James Webb. Много хора бяха доста озадачени от него, когато за първи път се появи в социалните медии в края на август, но запознатите астрономи бяха възхитени от прозренията, които успяха да направят.

Картината показва WR 140. Това е двойна звездна система на около 5000 светлинни години от Земята. Тези пръстени са прахови черупки, които се простират навън над 10 трилиона километра. Това е разстояние, което е трудно да се разбере. Казано по друг начин, това е 70 000 пъти разстоянието между Земята и нашето Слънце.

„Предишни наблюдения на WR 140 разкриха наличието на до три черупки. Да видиш 17 като тази е невероятно и показва силата на Джеймс Уеб“, каза д-р Оливия Джоунс от Британския астрономически технологичен център (UK ATC) в Единбург, който помогна за изграждане на телескопа.

WR в името на системата се отнася до „Wolf-Rayet“. Това е вид звезда, която е към края на живота си. Wolf-Rayet звездите са тромави. Те издухват огромни газови ветрове в космоса. „Блестящ, искрящ обект“ в космическото изображение на Джеймс Уеб. Нептун с пръстени, заснет от телескопа Джеймс Уеб. Машина за 10 милиарда долара в търсене на края на мрака. Тази вероятно е започнала толкова голяма, колкото нейния спътник, звезда от тип O, която е 30 пъти по-голяма от масата на нашето Слънце. Wolf-Rayet обаче вероятно сега е само 10 слънчеви маси.

Но свойствата и поведението на двоичния модел обясняват производството на праховите черупки. Те се изпомпват, когато двата обекта се приближат един до друг в тяхната осемгодишна орбита един около друг. Техните ветрове се компресират, за да създадат прахови частици. Интересното е, че това производство на прах е най-голямо, когато двете звезди се движат към и далеч една от друга, а не при най-близко приближаване. Това обяснява леката неравномерност в образа на „биче око“, но ъгълът, под който Уеб гледа сцената, също играе своята роля.

Астрономите са очаровани от това колко стабилни са черупките. „Разглеждаме повече от век производство на прах от тази система“, каза д-р Райън Лау от NOIRLab на Националната научна фондация на САЩ и водещ автор на ново проучване за WR 140, публикувано в списанието Nature Astronomy. Можете да разберете защо зависимата от времето природа на черупките и техния външен вид кара хората да правят аналогия с дървесните пръстени.

ATC на Обединеното кралство, ръководи проектирането и изграждането – с американската космическа агенция – на инструмента за средна инфрачервена връзка Webb, или Miri. И Мири е тази, която не само е направила снимката в горната част на тази страница, но и е направила анализ на светлината, идваща от праховите черупки.

Това е позволило на учените да определят техния състав. Черупките са доминирани от полициклични ароматни въглеводороди, PAHs. Това са много богати на въглерод съединения. Можете да ги намерите върху изгорял препечен хляб и в изгорелите газове на моторни превозни средства. Смята се, че ПАВ, произведени от звездите, обогатяват въглеродното съдържание във Вселената.

В първоначалните изображения на Webb на WR 140, които се появиха в социалните медии, осем много изпъкнали светлинни шипа идват от централните звезди. Това бяха просто артефакти, произтичащи от сегментираната огледална система на телескопа. Много ярките обекти в снимките на Webb могат да имат този ефект на „снежинка“. За изображението в горната част на страницата шиповете са премахнати, за да се даде по-ясен изглед на звездната система и нейните прахови черупки.