Откриха как действа имунната система на бактериите

Освен че трябва да се справят с имунната система на бозайниците, бактериите имат и естествени врагове, наречени бактериофаги – вируси, които унищожават половината бактерии на Земята на всеки два дни. Въпреки това те се справят чудесно, посочва „Сайънс дейли“.
Отчасти това е така, тъй като бактериите притежават вградена защитна система, помагаща им да се защитят от много вируси и други нашественици. Учени от Университета в Джорджия са открили как действа тази бактериална защитна система. Въпросната защита включва „динамично дуо“ от бактериална РНК, която разпознава вирусната молекула и се прикрепва към нея, и съпътстващи протеини, които буквално я накълцват. Компонентът в „динамичното дуо“, който следи за опасности, идва от участъци в бактериалния геном, наречени CRISPR (струпани равномерно разпръснати кратки палиндромични повторения). Техните партньори в защитната функция са така наречените Cas протеини, които идват от група гени, наречени CRISPR-свързани или Cas гени. Заедно те формират системата CRISPR-Cas, която защитава бактериите от вирусите.
Според учените това откритие може да помогне за разработването на нови класове целеви антибиотици, инструменти за изучаване на генетичната функция при микроорганизмите и по-стабилни бактериални култури, използвани в хранителната и биотехнологичната индустрия.