Гигантски океан е имало на Червената планета

Американските учени от университета в Северен Илинойс и Института за Луната и планетите в Хюстън съставиха нова глобална топографска карта на Марс, според която големи територии в Северното полукълбо на Марс са били гигантски океан, съобщава в. “Дейли телеграф”. Изследването е публикувано в Journal of Geophysical Research – Planets. Според него в гигантския океан са се вливали реки, възникнали в резултат на обилни валежи.
Учените са разработили компютърен алгоритъм, чрез който да анализират снимки от повърхността на Червената планета. Този алгоритъм позволява да се предположи, че са съществували огромни долини и канали, които по размери надхвърлят повече от два пъти предишните предположения на учените.
За първи път система от долини на Марс е открита през 1971 г. след мисията на НАСА Mariner 9.
Новите изследвания ще позволят да се отговори на въпроса, дали някога планетата е имала топъл и влажен климат, или се е образувала след ерозия заради изчерпване на подземните водни запаси, което е признак на сух и студен климат.
Професор Вей Ло от университета в Северен Илинойс, който ръководи изследването, е най-яростният привърженик на теорията за наличието на гигантски океан на Марс, който е заемал по-голямата част от Северното полукълбо на планетата. Той твърди, че в миналото на Марс валели проливни дъждове, които са били предизвикани от изпарението на водата от повърхността на гигантския океан, заемащ около една трета от цялата повърхност на планетата.
Томас Степински от института в Хюстън, който е съавтор на изследването, твърди, че картата на Марс, направена през 90-те години на миналия век, не е достатъчно прецизна, за да покаже наличието на мрежа от канали, обхващащи Марс в областта на Екватора и средните южни географски ширини. Новата карта показва, че там е имало обилни валежи, които, образувайки реки и ручеи, се насочвали на север, където се е намирал океанът.
Преди две години различни екипи от учени също предположиха, че може би на Марс е съществувал гигантски океан.