Поставиха под съмнение теорията на относителността

Световната наука се оказа на прага на истинска революция, след като астрофизичката Рейчъл Бин от Корнелския университет в САЩ постави под съмнение ключов момент от общата теория на относителността на Алберт Айнщайн, съобщиха „Ню сайънтист“ и Лента.ру.
Известно е, че докато пътува през Вселената, светлината на отдалечените звезди и галактики се влияе от гравитационните полета на масивни космически обекти, например други звезди или струпвания на галактики, като траекторията на движението на светлината се изкривява. По този начин до нас достига изкривено изображение на тези звезди, подобно на пречупено през оптично стъкло. Изследването на Рейчъл Бин се основава на изследването на действието на такива гравитационни лещи.
Според теорията на Айнщайн действието на гравитацията обяснява изкривяването на пространството и времето под влиянието на масата на космическите обекти. Учените могат да добият представа за този процес, като наблюдават траекторията на светлината. Освен това според общата теория на относителността коефициентът на изкривяване на времето трябва да бъде равен на коефициента на изкривяването на пространството.
Рейчъл Бин анализирала данните от наблюдението на над 2 милиона галактики с помощта на нови телескопи, сред които и „Хъбъл“, и открила явление, което противоречи на това правило. Тя установила, че в периода между 8 и 11 милиарда години назад коефициентът на изкривяване на времето бил три пъти по-голям в сравнение с коефициента на изкривяване на пространството.
Достоверността на теорията на относителността на Айнщайн е доказвана многократно в рамките на една галактика, но никога не е била проверявана в гигантски пространства на Вселената, отбелязва „Ню сайънтист“. Изследването на Бин е първото, което обобщава данни за движението на милиони галактики.
Според някои експерти тази аномалия може да бъде обяснена с въздействието на откритата през 1998 г. тъмна енергия. Според съвременните представи тази енергия се противопоставя на силата на гравитацията и кара Вселената да се разширява.
Айнщайн предвиждал наличието на сила, която не позволява на Вселената да се свива, отбелязва Лента.ру. Учените са приели, че тъмната енергия е започнала да доминира преди около 5-6 милиарда години. Въпреки това данните, получени наскоро с помощта на телескопа „Хъбъл“, дават основания на учените да предполагат, че нейното влияние във Вселената е започнало на много по-ранен етап.