Луната се оказа по-млада отколкото се приемаше досега

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    05.03.2022
  • Сподели:

През 2020 г. изследователи откриха, че Луната всъщност е с 85 милиона години по-млада, отколкото някога сме смятали. Компютърните симулации разкриват, че Луната се е образувала преди около 4,425 милиарда години.

Как и кога се е образувала Луната, отдавна е предмет на спор между планетарните учени. Оказва се, че Луната е много по-млада, отколкото учените смятаха преди.

Още през 2020 г. изследователи от Германския аерокосмически център и Университета в Мюнстер публикуваха нови оценки за възрастта на Луната. Според тяхното моделиране, тя е с 85 милиона години по-млада от предишните оценки.

Учените отдавна са открили, че обект, наречен Тея, се е разбил в Земята. По това време, преди 4,51 милиарда години, този обект с размерите на Марс, се удря в Земята.

И откъсва част от земната мантия, като я хвърля в орбита, където се превръща в масивен пръстен от прах и скали, които започнаха да се сливат. „От това Луната се е образувала за кратко време, вероятно само за няколко хиляди години“, казва в изявление планетарният учен и съавтор на изследването Дорис Бройер от Германския аерокосмически център.

В статията си, публикувана в Science Advances, Бройер и нейните колеги разкриват, че това катастрофално въздействие се е случило преди около 4,425 милиарда години, за около 25 милиона години. След удара Луната прилича на разтопен океан от гореща магма, дълбок около 1000 км.

Учените са използвали компютърни симулации, за да покажат точно колко време би било необходимо на океана от магма на Луната, за да се втвърди, тъй като това ще помогне да се определи точната възраст на луната. Техните модели показват, че са били необходими между 150 до 200 милиона години, за да кристализира тази магма напълно.

Предишни модели предполагаха, че са били необходими само 35 милиона години, за да се формира твърдата, скалиста външност на Луната.

Ударът също така дава тласък на образуването на земното ядро. По-тежките елементи като никел и желязо потъват към центъра на планетата, докато слой от силикатна скала образува мантията около ядрото.

„Това е първият път, когато възрастта на Луната може да бъде пряко свързана със събитие, което се е случило в самия край на формирането на Земята, а именно образуването на ядрото“, казва планетарният учен Торстен Клайн от университета в Мюнстер в Германия.

През годините учените успяха да съберат доста информация от парченцата от лунни скали, донесени по време на мисиите Аполо и руските луноходи „Луна“. Изминаха повече от 50 години, откакто за първи път човек стъпи на лунната повърхност, но все още имаме много да учим.