Откриха чужда планета в Млечния път

Европейски астрономи, изучаващи Млечния път, са открили планета, обикаляща около звезда с извънгалактически произход, тоест такава, чието родно място не е нашата галактика, съобщи Ройтерс.
Откритието, което отправя предизвикателство към сегашните разбирания за това как се формират и оцеляват планетите, е било направено в така наречения звезден поток Хелми – група звезди, които първоначално били част от миниатюрна галактика, погълната от Млечния път – процес, който астрономите наричат галактически канибализъм.
“Доколкото знам, за първи път се открива подобна планета. Тя се е появила в нашата галактика преди 6-9 милиарда години и представлява един вид пришълец“, каза Джони Сетиаван от германския институт по астрономия „Макс Планк“, който е водил екипа, стигнал до това откритие. През последните 15 години астрономите са засекли близо 500 така наречени екзопланети – такива, които са извън Слънчевата система, и които обаче принадлежат по произход към нашата галактика.
“Това откритие е много вълнуващо“, каза Райнер Клемент, също от института „Макс Планк“. „Заради огромните разстояния досега не сме успявали да потвърдим откритието на планети в други галактики. Но това космическо сливане е донесло извънгалактическа планета в нашия обхват“.
Планетата е известна като HIP 13044b, а звездата, около която обикаля, е наречена HIP 13044. Тя се намира на около 2000 светлинни години от Земята в южното съзвездие Пещ, посочват изследователите в научното сп. „Сайънс експрес“. Масата на планетата е най-малко 1,25 пъти по-голяма от тази на Юпитер и се движи много близо до своята звезда, като я обикаля за едва 16,2 дни.
Планетата е била открита с помощта на спектрограф с висока резолюция, прикрепен към 2,2-метровия телескоп в Европейската южна обсерватория в Чили. Според учените откритието повдига въпроси около възприетите теории за формирането на планетите, тъй като за първи път е открита планета, която обикаля около стара звезда, съдържаща много малко елементи, освен водород и хелий. „Съгласно общоприетия модел е невъзможно да възникне планета около такава бедна на метали звезда“, твърди Сетиаван.
Учените с изненада установили, че планетата HIP 13044b е успяла да оцелее при фазата на „червения гигант“ на своето слънце, при която звездите се разширяват и стават няколко пъти по-големи в сравнение с първоначалните си размери. Астрономите смятат, че намиращата се толкова близо до звездата планета би трябвало да е погълната от своето слънце при тази фаза от неговата еволюция.
“Това откритие е изключително интригуващо, като се има предвид далечното бъдеще на нашата планетна система, тъй като нашето Слънце се очаква да се превърне в червен гигант след около 5 милиарда години“, обяснява Сетиаван. Въпреки че HIP 13044b е оцеляла досега, нейната звезда се очаква отново да се разшири в следващия етап от еволюцията й, което означава, че планетата все пак най-вероятно е обречена, смятат астрономите. Откритието би могло да помогне за предсказването на съдбата на планети като Юпитер с напредването на Слънцето към последните фази от неговия живот.