Учените: Скрит хаос дебне отвсякъде

Учени предупреждават, че скрити хаотични системи са налични в цялата вселена. Има възможност безпорядъкът да бъде измерен благодарение на нова математическа формула.

За учените, хаотични системи са налични във всички аспекти на живота ни: от трафика до мозъчните вълни при епилептичен припадък. Въпреки това, най-добрият пример за това явление е лошото време, което по своята същност е непредсказуемо, защото има много взаимосвързани променливи: малка промяна в една от тях може да създаде критично състояние.

В статия, публикувана в списание "Chaos", специалистите представят нова формула за измерване на хаоса, която може да помогне за идентифициране на на пръв поглед безобидни ситуации, в които хаосът дебне, казва математикът от Университета на Мериленд Брайън Хънт, съавтор на разработката.

Определението на хаоса се основава на присъщата склонност на елементите на вселената да минават от подредена форма към състояние на безпорядък. Специалистите открили, че ако формулата дава резултат положително число, системата може да стане хаотична, докато ако бъде получен резултат равен на нула, хаос не ще се случи.

Изследователите твърдят, че откритието ще помогне лесно да се определи дали има скрита възможност в стройна система да възникне хаос. В този смисъл новата теория може да се използва за идентифициране на скритата турбуленция в небето.