Останки от свръхнова носят ключови елементи на живота

Ако цялата материя се е образувала в момента на Големия взрив, а различни елементи са се синтезирали по-късно, то всичко, което съставя живите организми, включително и хората, се е родило вследствие на мощни космически взривове – като например на свръхнови.

Десетилетия наред учените изследват този въпрос, но рядко им се удава да открият преки доказателства, че в останките от свръхнови присъстват ключови елементи на живота.

Наскоро в сп. Science бяха публикувани две статии, разказващи за нови изследвания на астрофизиците. Учените открили в мъглявини, образували се след взрив на свръхнова, аргон и фосфор – елементи, играещи ключова роля във възникването на всичко живо.

Животът, какъвто го познаваме, зависи от съчетанието на много елементи, на първо място въглерод, азот, кислород, сяра и фосфор. Първите четири елемента доста често се наблюдават в облаците прах и газ, останали от взривове на звезди, докато фосфорът е бил открит първи.

„Тези пет елемента имат голямо значение за живота и се образуват само по време на взривове на масивни звезди. Те са разхвърляни из цялата наша галактика и когато се взриви звезда, елементите стават част от други звезди, планети и в крайна сметка – хора“, казва съавторът на изследването Дае Сик Мун.

Фосфорът бил открит при наблюдения на останки от свръхновата Касиопея А. Според изчисленията на учените, взривът се е случил преди 300 години, което е много малко по космически мерки.

Наблюдения на обекта са провеждани с помощта на спектографа, монтиран на петметровия телескоп в обсерваторията Паломар (Palomar Observatory) в Калифорнийския технологичен институт.