Астрономията загуби „ловеца на планети“

Компютърът на телескопа „Кеплер“ премина в безопасен режим, след като един от останалите три неповредени жироскопа се развали. Вероятността инженерите от НАСА да реанимират разваления жироскоп клони към нула, отбелязва Интерфакс.
Това означава, че е загубен за науката телескопът, който революционно промени представите на астрономите за екзопланетите. Преди четвърт век те не се и надяваха да научат толкова много за тела, отдалечени на разстояние хиляди светлинни години.
На 7 март 2009 г. „Кеплер“ стъпва на хелиоцентрична орбита, подобна на орбитата на Земята. Голямата отдалеченост обяснява изключителната чувствителност на уреда, но именно заради нея сега повредата не може да бъде отстранена. „Хъбъл“, който се намира по-близо, заснема интересни обекти в различни части на Космоса, докато „Кеплер“ бе насочен в определен участък от нашия ръкав на Млечния път. За да се открие планета, трябва да се засекат три транзита - да извърви планетата три пъти своята орбита, което изисква много дълго време. Ако мисията на телескопа бе продължила до 2016 г. , потенциално имаше вероятност той да открие планети, където годината е два пъти по-дълга от земната.
От НАСА сега приведоха телескопа в енергоспестяващ режим (Point Rest State) и поддържат положението на апарата с помощта на двигателите, което може да се продължи и години. Но ако инженерите не намерят някакъв нестандартен метод , за да реанимират поне един от развалените жироскопи, от телескопа няма да има никаква полза.
Досега той откри 130 екзопланети и 2700 потенциални планети, които още не са потвърдени.
Огромна част от вече получената от „Кеплер“ информация още не е обработена.
Първоначално мисията с бюджет 650 милиона долара бе за четири години, но миналата година НАСА реши да продължи работата на "Кеплер" до 2016 г.