Лишеите оцеляват в Космоса – откритието ще хвърли светлина върху процеса на еволюцията

Лишеите се оказват едни от най-издръжливите форми на живот, устоявайки на замръзване, вакуумиране и дори излагане на радиация. Ново изследване на Международната космическа станция засилва вероятността теориите, че животът е дошъл от Космоса, да са основателни, пише „Сайънс дейли“. През 2008 г. изследователи изпращат експериментален пакет „Експоуз–Е“, съдържащ органични съставки и живи организми, до космическата станция, за да изпробват техните реакции в откритото космическо пространство. За разлика от космонавтите, които се нуждаят от специални защитни костюми , бактериите, семената, лишеите и водораслите могат и без мерки за предпазване.
„Ние изследваме границите на живота“, пояснява Рене Демет, който е част от научния екип на Европейската космическа агенция (ESA). Атмосферата на Земята запазва живота, абсорбирайки вредните UV лъчи и поддържайки температурите относително стабилни. Докато пробите, изолирани на космическата станция, е трябвало да се преборят с големите температурни амплитуди от -12ºC до +40ºC около 200 пъти за една обиколка около Земята. Изследването е траело една година и пробите са се завърнали на нашата планета през 2009 г., но едва сега е приключило анализирането на данните.
Оказало се, че от всички изпратени видове лишеите са били най-издръжливи, като са продължили да се развиват и след завръщането на Земята. „Тези организми попадат в спящо състояние, изчаквайки по-добри условия за развитие“, обяснява Рене Демет. Те успяват да устоят на цялата сила на Слънцето в продължение на 18 месеца, което може да бъде използвано не само за проучвания на процеса на еволюцията, но и за приготвяне на слънцезащитни кремове.