Езерото Восток може да крие и висши форми на живот

В антарктическото езеро Восток може да има не само прости, но и висши форми на живот, предполагат руски учени, цитирани от Нюзру.
След повече от две десетилетия пробиване на антарктическия лед руските изследователи най-после успяха да достигнат до повърхността на огромното сладководно езеро, погребано под километри лед от 20 млн. години. Заради продължителната изолация и суровите условия в езерото, то може да се обитава от напълно неизвестни за съвременната наука живи организми, смятат изследователите.
Те предполагат, че във Восток може да има праисторически морски деликатеси, тъй като езерото вероятно се захранва от горещи подземни източници. „Там може да има не само бактерии, но и висши форми на живот – миди, раци, октоподи и калмари. Около горещите извори в Тихия океан в района на Антарктида е пълно с подобни форми на живот“, каза пред РИА „Новости“ Сергей Булат от Петербургския институт за ядрена физика.
Подобни организми биха могли да попаднат там още когато Восток е бил обикновено езеро. По времето, когато е съществувал суперконтинентът Гондвана в езерото вероятно са живели риби и други водни организми, предполагат експертите.
След като континентът е започнал да се разпада обаче, частта с езерото се е придвижила към Южния полюс и е била покрита с лед. В момента условията под леда са изключително сурови заради изобилието на кислород и огромното налягане – 400 атмосфери. Според изчисленията на учените концентрацията на кислород във водата в езерото Восток е толкова висока, че известните ни до момента бактерии не биха могли да оцелеят. „Ако успеем да открием неизвестна на науката група „кислородолюбиви“ бактерии, бих ги нарекъл оксигенофили, това ще е фундаментално откритие в областта на еволюцията на живота. Ако в езерото Восток няма живот, това ще е не по-малко значимо откритие, тъй като то ще се окаже единствената необитаема област на Земята“, смята Сергей Булат.
Изследователите вече са успели да извадят на повърхността 40 литра вода, която е била изолирана от земните форми на живот още преди появата на човека, съобщи „Дейли мейл“. В пробите не са открити разтворени органични вещества, с които бактериите в езерото биха могли да се хранят. Освен това през 4-километровия лед над водата не прониква светлина и фотосинтезата е невъзможна. Затова учените предполагат, че в езерото биха могли да живеят хемосинтезиращи бактерии – такива, които черпят тази енергия от неорганични съединения.
Учените отхвърлиха твърденията, че пробиването е замърсило езерото. Според тях контактът на сондата с повърхността на езерото е бил минимален, а огромното налягане е избутало водата към повърхността, където тя ще замръзне и всякакви токсични химикали в нея ще бъдат изолирани.
„Няма друго място на Земята, което да е било изолирано за повече от 20 млн. години. Това ще е среща с непознатото“, разказва Лев Саватюгин, изследовател от руския Институт за арктически и антарктически изследвания, който ръководи мисията. По думите му учените се надяват да открият в пробите древни бактерии, които ще разширят човешкото познание за произхода на живота.

Архиви на Хитлер вероятно са заровени в района

Освен непознати форми на живот, езерото Восток може да крие и друга тайна – архиви на Хитлер може да са заровени в таен леден бункер близо до мястото, където работят учените. Според РИА „Новости“ малко преди края на Втората световна война нацистите са започнали да строят база върху езерото Восток. Агенцията цитира адмирал Карл Дьонтиц, който през 1943 г. обявил: „Германската подводна флотилия се гордее със създаването на непревземаема крепост за фюрера на другия край на света“. Според германските военноморски архиви месеци след капитулацията на нацистите през април 1945 г. подводница U-530 пристигнала на Южния полюс. Смята се, че екипажът е построил неоткрита досега ледена пещера, в която са скрили няколко кутии с реликви от Третия райх, включително и тайните архиви на Хитлер. Според други твърдения подводница U-977 пренесла тленните останки на Хитлер и Ева Браун до Антарктида, където нацистите се надявали, че ще могат да ги клонират, след което подводницата се отправила към Аржентина, за да се предаде.