Намериха далечна галактика от тъмна материя

Астрономите смятат, че галактики като Млечния път са се образували в продължение на милиарди години от обединяването на по-малки галактики. Затова се предполага, че из нашата галактика има разпръснати голям брой по-малки такива. Много малко от тези „реликви“ обаче са били наблюдавани, което кара учените да смятат, че голяма част от тях вероятно имат много малък брой звезди и са изградени почти изцяло от тъмна материя.
Екип от Масачузетския технологичен институт обяви, че е наблюдавал такава тъмна минигалактика на около 10 млрд. светлинни години от Земята, съобщи сайтът на института. Въпросната галактика е сателит, което означава, че е прикрепена към покрайнините на по-голяма галактика. „По няколко причини тя не е успяла да формира много или каквито и да е звезди и затова е останала тъмна“, обясни Симона Вегети, водещ автор на изследването.
Учените теоретизират съществуването на тъмната материя, за да обяснят наблюденията, които предполагат, че във Вселената има много повече маса от тази, която може да се види. Те предполагат, че тъмната материя представлява около 25% от Вселената, но тъй като частиците, които я изграждат, не абсорбират и не излъчват светлина, засичането й засега се оказва невъзможно.
Компютърни модели предполагат, че в Млечния път би трябвало да има около 10 000 сателитни галактики, но до момента са наблюдавани едва 30. Според учените е възможно много от тях да са изградени от тъмна материя и затова те да убягват от погледите на астрономите.
Учените решили да издирват тъмни сателити сред по-отдалечените галактики с помощта на ефекта на гравитационната леща. За целта те трябва да открият две галактики, които са подредени в една линия от наша гледна точка. Светлината от по-отдалечената галактика се отклонява от тази на по-близката, която действа като леща. Като анализират светлинните лъчи, отклонени от по-близката галактика, учените могат да определят дали около нея има сателитни галактики и колко са масивни те. Този метод се използва и за откриване на екзопланети. За своите наблюдения учените използвали телескопа „Кек-2“ на Хаваите. Те планират да използват същия метод, за да търсят нови сателитни галактики в други региони на Вселената, които биха могли да потвърдят или отхвърлят хипотезите за поведението на тъмната материя.
“Сега имаме една тъмна галактика, но ако не открием достатъчно такива, ще трябва да преосмислим хипотезите си за свойствата на тъмната материя. Ако пък открием достатъчно много такива сателити, това ще е потвърждение на хипотезите ни, съществуването на тази тъмна галактика с ниска маса съвпада точно с очакванията ни, в случай че Вселената се състои от тъмна материя с ниска температура. За да потвърдим този извод обаче, трябва да открием още такива галактики“, обясни Вегети.

Съветски сонди може да са заснели живот на Венера
Съветски сонди може да са заснели живи същества на Венера през 70-те и 80-те години, твърди главният научен сътрудник от руския Институт за космически изследвания Леонид Ксанфомалити. При анализа на снимките се виждат появяващи се, променящи се и изчезващи обекти с размери от 10 до 50 см. Един от обектите е променящ формата си диск, а друг наподобява скорпион. „Насекомото” се е появило 90 минути след включване на камерата и изчезнало след 26 минути, а на негово място останала дупка. „Можем смело да предположим, че част от намерените обекти имат свойства на живи същества“, твърди Ксанфомалити.