Марсиански метеорити, 10 пъти по-ценни от златото, паднали в Мароко

Учени потвърдиха, че почти 7 кг метеорити от Марс са паднали в Мароко през юли, съобщи „Дейли мейл“.
Досега има само четири потвърдени случая на метеорити от Червената планета, паднали на Земята. Последните такива метеорити, паднали през 1962 г., са били открити почти веднага, поради което скалите не са били замърсени от земни химични вещества. Метеоритите са изключително ценни – тяхната стойност е 10 пъти по-висока от тази на златото, защото до момента нито един марсиански роувър не е върнал проби от Червената планета и тези редки „дъждове“ са единственият източник на марсиански скали. Те могат да се окажат изключително важни в търсенето на живот на Марс.
Огнена топка била забелязана в небето преди шест месеца, но скалите бяха открити в Северна Африка едва в края на декември. Специална комисия от експерти по метеорити, включително учени от НАСА, потвърдиха резултатите от тестовете във вторник. Според тях близо 5 кг метеорити, открити наскоро, идват от Марс. Най-големият от тях тежи около килограм. Така общото тегло на всички известни марсиански скали на нашата планета става близо 110 кг.
Астрономите предполагат, че преди милиони години нещо огромно се е разбило в Марс и скалите, отчупени от планетата при сблъсъка, са се разхвърчали из Слънчевата система. След като са пропътували дълъг път в космическото пространство, една от тези скали се е отправила към Земята и се е разцепила на по-малки части при навлизането си в атмосферата.
Повечето от марсианските скали на Земята са тук от векове или по-дълго, и са били открити в Антарктика или в пустинята. Те приличат толкова много на тъмните земни скали, че ако бяха паднали на други места, биха се слели веднага с околната среда и никога нямаше да бъдат открити, смятат експертите. Те са сигурни, че скалите идват от Марс, тъй като Червената планета е геоложки по-активна и нейните скали са много по-млади – на милиони години, вместо на стотици милиони или повече, като тези, идващи от Луната или от астероиди.