Откриха шести вкус – на мазно

Дълги години теорията беше, че човешкият език засича само 4 базови вкуса – сладко, горчиво, солено и кисело. След това беше открит петият вкус – на пикантното. Сега изследователите са открили и досега неизвестния шести вкус - на мазното, предаде “Дейли телеграф”. Освен основните вкусове другите усещания за храната всъщност идват от миризмата и се приемат от носа.
Екип от САЩ е открил химичен рецептор във вкусовите луковици, който разпознава молекулите на мазнините. Чувствителността му варира при различните индивиди, което може да обясни защо някои хора ядат по-мазни храни. Хората с повече от рецептора CD36 са по-добри в засичането на мазнини в храната. Изследователите се надяват, че откритието им може да помогне в борбата срещу затлъстяването. Екипът от медицинското училище на Университета във Вашингтон, показва, че вариациите в гена, произвеждащ CD36, дават на носителя си различна способност да усеща присъствието на мазнини. До 20% от хората може да са носители на генетичен вариант, който се свързва с по-ниски нива на рецептора, което да ги предразполага към затлъстяване. Според изследването, публикувано в „Джърнъл ъф липид рисърч“, двукратно увеличение на CD36 увеличава 8 път чувствителността към мазнини. Опитите с животни са показали, че богатата на мазнини диета също намалява производството на CD36, което води до прием на още повече мазни храни. Хипотезата в момента е, че чувствителността към мазнини се влияе както от генетиката, така и от диетата.