Намериха първата „проходила“ риба

Учените от Университета на Чикаго установиха, че умението за ходене при живите организми се е появило много преди те да излязат на сушата. Въпреки че подобното на змиорка тяло и немощните „крайници“ на африканската двойнодишаща риба Protopterus annectens на пръв поглед не я правят най-вероятния изобретател на ходенето на два крака, необичайният начин, по който тя се придвижва, изглежда, може да пренапише историята на еволюцията, коментира „Физорг“.
Учените наблюдавали въпросната двойнодишаща риба с помощта на високоскоростни камери и така успели да анализират биомеханиката на нейното движение. Оказало се, че плавниците на рибата изобщо не са пригодени за плуване – P. аnnectens се придвижва като змиорка, и тя ги използва, за да се оттласква от морското дъно. В нейния случай има два основни вида движение - „ходене“ (когато рибата движи последователно перките) и „подскоци“ (когато рибата се оттласква с две перки едновременно).
Според учените заради тези открития може да се наложи да се преразгледа еволюцията на механиката на придвижване на живите организми. Според изследователите древните риби от девонския период (отпреди 416-360 млн. години) вероятно също са използвали подобна технология за придвижване. Затова те предполагат, че откритите вкаменелости от организми, живели на повърхността, може и да принадлежат на риби.