Програмираха стволови клетки да атакуват рака

Кръвните стволови клетки, от които се образуват всички видове клетки в кръвта, могат да бъдат генетично изменени в жив организъм, за да се превърнат в армия от Т-клетки, които атакуват меланоми,съобщи „Физорг“. Откритието е на учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис.
„Знаехме от предишни изследвания, че можем да генерираме модифицирани Т-клетки, но не бяхме сигурни дали те ще атакуват рака в човешкия организъм. Сега установихме, че те действат при човешкия модел“, обясни Джером Зак, автор на изследването.
Учените използвали рецептори на Т-клетки от пациенти с рак, клонирани от други изследователи, които се опитвали да открият антиген, свързан с въпросния вид меланома. След това те модифицирали генетично човешките стволови кръвни клетки, като внесли гени от рецептори на Т-клетки в клетъчното ядро с помощта на вирус. Гените взаимодействат с клетъчната ДНК и перманентно се включват в стволовите клетки, като на теория им позволяват да произвеждат неограничен брой клетки, борещи се с меланоми, обясни Димитриос Ватакис, участвал в изследването. По думите му предимството на този подход е, че съвсем малък брой модифицирани стволови клетки могат да се превърнат в армия от Т-клетки, които реагират на присъствието на този меланомен антиген. Тези клетки могат да съществуват в периферията на кръвта и ако засекат антигена, да започнат да се делят, за да се справят с рака.
В рамките на изследването модифицираните кръвни стволови клетки били вкарани в човешка тимусна тъкан, която била имплантирана в лабораторни животни. Така учените можели да наблюдават реакцията на имунната система към меланома в жив организъм. За около шест седмици модифицираните кръвни стволови клетки се развили в големи популации от зрели Т-клетки, които били способни да атакуват конкретните ракови клетки.
В изследването били включени девет мишки. При четири от тях меланомите били изцяло унищожени. При останалите пет размерите на туморите били ограничени от действието на Т-клетките.
Учените се надяват скоро да приложат този подход в клинични проучвания. Според тях е възможно този „модифициран имунитет“ да се приложи и при други видове тумори, като рак на гърдата и на простатата.