Заради ген будилник някои хора се наспиват по-бързо

Наполеон Бонапарт, Маргарет Тачър, Леонардо да Винчи – историята е изпълнена с имена на известни личности, постигнали исторически подвизи с едва няколко часа сън на денонощие. Ново изследване показва, че тези свръхчовеци вероятно притежават генетично предимство. Учените от университета „Лудвиг Максимилиан“ в Мюнхен твърдят, че са намерили ген, наречен ABCC9, който определя колко дълго спим и може да обясни защо някои хора могат да функционират нормално след много по-кратък сън, съобщи „Ей Би Си нюз“.
Учените анкетирали повече от 4000 европейци в седем различни страни за техните сънни навици и в същото време сканирали генома им. Те установили, че хората с две копия на определен вариант на ABCC9 спят по-кратко от тези с две копия на друг вариант на гена. Учените открили още, че ABCC9 контролира съня и при плодните мушици, което дава насоки за еволюционната възраст на гена. Друго изследване установи миналата година, че заради генетичните си особености някои хора са по-сънливи от други независимо от продължителността на съня.
По-рано въпросният ген се свързваше със сърдечни заболявания и диабет. Последните открития за генетичния фактор в продължителността на съня са ново потвърждение на доказателствата, свързващи съня със здравето на сърцето.