Неутриното отново опроверга Айнщайн

Учените, обявили през септември, че са засекли неутрино частици, които вероятно се движат със скорост, по висока от тази на светлината, повториха своя експеримент и потвърдиха своите резултати, съобщи Би Би Си.
Ако тези данни се потвърдят и от други експерименти, откритието ще подкопае един от основните принципи на съвременната физика. Идеята, че нищо не може да се движи по-бързо от скоростта на светлината, е една от основните във физиката, първо изказана от шотландския физик и математик Джеймс Кларк Максуел и по-късно включена в теорията на относителността на Айнщайн. Експертите, които приеха скептично първия експеримент, обявиха, че използваните дълги снопове от неутрино частици могат да доведат до грешка в резултатите. Затова този път учените използваха по-къси снопове, създадени в рамките на международния експеримент „Опера“ в ЦЕРН. Те бяха изпратени през 730 км скали до италианската подземна лаборатория „Гран Сасо“.
Първите серии от експерименти, в които бяха включени 15 000 отделни измервания в рамките на три години, установиха, че неутрино частиците са пристигнали с 60 милиардни от секундата по-бързо, отколкото би пристигнала светлината, ако измине безпрепятствено същото разстояние. След като провели подобрения експеримент 20 пъти, учените в „Опера“ получили почти същите резултати.
„Това подсилва достоверността на предишното откритие и изключва възможността за систематична грешка, която принципно можеше да окаже влияние върху резултата. Ние обаче не смятахме, че това е така, и сега имаме доказателството. Това ни дава увереност, че случаят не е приключил“, обясни Антонио Ередитато от „Опера“.
Възможността за грешка заради дължината на сноповете обаче е само един от няколкото източници на несигурност около измерванията, всеки един от които трябва да бъде проверен. Повечето от тези въпроси засягат точното време на потегляне и на пристигане на сноповете.
„Досега няма аргументи срещу нашето откритие. Допълнителните тестове, които направихме, потвърждават първоначалните ни резултати, но все още трябва да сме много предпазливи и тепърва предстои да намерим независимо потвърждение. Това все пак е положителен резултат“, каза още д-р Ередитато.
Такова потвърждение обаче може и да не се получи скоро. Причината е, че само няколко съоръжения по света разполагат с детектори, способни да засекат неутрино частиците, които взаимодействат толкова рядко с материята, че са си спечелили прозвището „призрачни частици“. Догодина екипът ще работи върху други два експеримента в „Гран Сасо“, с които ще започнат независими проверки на резултатите, получени в „Опера“. Те ще се тестват и от експериментите „Минос“ в САЩ и Т2К в Япония.

0,0024 секунди – времето, отнело на неутрино частиците да стигнат от ЦЕРН до „Гран Сасо“