Откриха облак от молекулярен водород

За пръв път астрономи откриха облак от "чист" молекулярен водород, който е най-древният строителен материал във Вселената, съобщи Лента.ру, цитирайки списание Science. В рамките на изследването учените са използвали данни от спектрометъра HIRES от телескопа на обсерватория „У. М. Кек“. Изследователите са анализирали светлината, идваща от отдалечени квазери, намиращи се на 12 милиарда светлинни години от Земята. В резултат на това астрономите са открили, че по пътя си към нашата планета тази светлина е преминала през два водородни облака, разположени на разстояние 11,8 и 11,6 милиарда светлинни години от Земята. В тези облаци почти отсъстват следи от елементи, по-тежки от водорода. Това означава, че облаците са се сформирали в зората на развитието на Вселената, когато свръхновите още не са успели да "заселят" пространството с по-тежки елементи.
Новите данни позволяват да се преразгледа съвременната представа за еволюцията на Вселената. В частност, учените отбелязват, че наличието на подобни облаци близо две милиарда години след образуването на Вселената говори затова, че свръхновите са осеяли Космоса с тежки метали доста по-късно, отколкото се считаше досега.