Трима имунолози получиха Нобела за медицина

Трима учени, чиито изследвания в областта на имунната система откриха нови възможности за превенция и лечение на рак, инфекции и възпаления, бяха отличени с Нобеловата награда за медицина вчера. С нея се откри сезонът на Нобеловите отличия. Американецът Брус Бътлър от Изследователския институт "Скрипс" в Калифорния, роденият в Люксембург французин Жул Хофман от Френския национален център за научни изследвания и роденият в Канада Ралф Стайнман от университета „Рокфеле“р в Ню Йорк си поделиха престижното отличие, съобщи Нобеловият комитет в Стокхолм. Половината от наградата на стойност 1,5 млн. долара ще бъде връчена на Бътлър и Хофман, а Стайнман ще получи другата половина.
Бътлър и Хофман бяха отличени за техните открития през 90-те години на рецепторните протеини, които разпознават бактериите и други микроорганизми в тялото и активират първата линия на защитата на имунната система, известна като вроден имунитет. Стайнман беше награден за неговото откритие през 1973 г. на дендритната клетка и ролята й в регулирането на адаптивния имунитет – вторият етап от реакцията на имунната система.
„Тазгодишните Нобелови лауреати доведоха до революция в нашите разбирания за имунната система, като откриха ключови принципи в нейната работа“, се казва в изявлението на Шведския кралски институт.
Хофман и Бътлър бяха отличени през юли с наградата „Шао“ за медицина, наричана „азиатската Нобелова награда“, за своята работа в областта на вродения имунитет. За откритията си в имунологията Хофман и Стайнман получиха престижната награда на Медицинския център „Олбани“ през 2009 г.
Нобеловата награда за медицина се връчва от 1901 г., като досега са били наградени 196 учени, от които само десет са жени. Миналата година отличието бе присъдено на бащата на ин витро оплождането Робърт Едуардс.
Днес се очаква да бъде обявена Нобеловата награда за физика, в сряда – за химия, а в четвъртък – за литература. Носителят на Нобеловата награда за мир ще стане ясен в петък, а в понеделник ще бъде обявена наградата за икономика.