Откриха как да предсказват вулканични изригвания

Откриха по-добър начин за предсказване на вулканични изригвания, съобщи „Сайънс дейли“. За целта екип от учени от университетите в Лийдс, Пардю, Индиана и Адис Абеба изследвали вулканичната активност в пустинята Афар в Северна Етиопия в периода между 2005 и 2009 г. Те са изучили рядка последователност от 13 магматични явления, при които гореща разтопена скала била внедрена в пролука между Африканската и Арабската литосферна плоча, и установили, че местоположението на всяко подобно внедряване не е случайно. Учените показали, че тези събития са свързани, тъй като всяко едно от тях променяло напрежението в земната кора. Откритията, публикувани в „Нейчър джиосайънс“, могат да помогнат на учените по-точно да предсказват мястото на следващото вулканично изригване и така да допринесат за ограничаване на щетите.
„Отдавна се знае, че едно силно земетресение задейства вторични трусове, но досега нашите познания за вулканичните събития се базираха на изолирани случаи. Сега ние демонстрирахме как вулканичните изригвания се повлияват взаимно“, обяснява водещият автор д-р Иън Хамлинг от Университета в Лийдс.
„Да вземем изригването на вулкана Ейяфялайокул в Исландия от тази година, ако се измери напрежението в земната кора, породено от други вулкани наблизо, може да се изчисли дали вероятността от изригване се е увеличила или е намаляла. Така можем с по-голяма точност да твърдим къде е възможно да се случи подобно явление“, смята д-р Хамлинг.
Отдалечен район от Северозападна Саудитска Арабия е застрашен от вулканично изригване, съобщи американски екип от учени миналата седмица, цитирани от Ройтерс. Магмата си е проправила път почти до земната повърхност, предизвиквайки поредица от леки до средни земни трусове. Общо 30 хиляди земетресения разлюляха региона на Харрат Лунаир от май до юни миналата година и предизвикаха 8-километрова пукнатина. Тогава саудитското правителство евакуира близо 40 хил. души, но по-късно те се върнаха по домовете си. Сега обаче хората трябва да са готови отново да напуснат региона, ако земята пак се разтресе, предупреждават учените.