Кръстиха астероид на Христо Ботев

Комитетът за именуване на малки тела в Слънчевата система към Международния астрономически съюз (Харвард-САЩ) одобри предложението на откривателите на астероида 225 238 и го кръсти на името на Христо Ботев, съобщи КРОСС. Биографична справка за великия българин е публикувана и в специализираната страница на НАСА.
Небесното тяло, известно още с името 2009 QJ5, беше открито преди година от д-р Филип Фратев, който е ръководител на българската астрономическа обсерватория „Звездно общество“ - IAU-A79. Нашите учени са предложили името на националния ни герой още през пролетта, но 15-членната специализирана комисия публикува решението си едва в средата на тази седмица след провеждането на необходимата процедура и гласуване. Името на Ботев беше избрано с анкета сред 1300 души от страната и чужбина. Комисията е преценила, че небесното тяло ще се изписва с двете имена на българския революционер, а не само с фамилното, което е обичайната практика. От 2005 г. астрономите от „Звездно общество" са открили 45 астероида, един от които носи името на Апостола на свободата Васил Левски. Проведените през 2010 г. наблюдения от обсерваторията IAU-A79 поставиха България на престижното седмо място в тази област на науката според официалната класация на Центъра за малки тела в Слънчевата система към Международния астрономически съюз.