Google Earth видя нов кратер в Сахара

Нов кратер, образуван след удар от метеорит, бе открит в отдалечен район на пустинята Сахара в Югозападен Египет, съобщи „Физорг“. Кратерът бил забелязан от италиански учени на образи от Google Earth и се смята, че е на „едва“ няколко хиляди години.
Кратерът, наречен Камил, е широк 45 метра и е дълбок 16 метра. Той вероятно е образуван при удар от железен метеорит и първоначално е бил забелязан на образи от Google Earth през 2008 г. от Винченто де Микеле, бивш уредник на Природонаучния музей в Милано. Сега група учени начело с Луиджи Фолко от Университета в Сиена съобщават, че са посетили мястото на кратера, който забелязали на сателитни снимки от 1972 г.
Ръбът на кратера е висок 3 метра над околната равнина, по която личат лъчеобразните ивици от материал, изхвърлен при удара. Подобни обградени от „лъчи“ кратери се срещат много рядко на Земята, но са често явление на Марс и на Луната, където оскъдната атмосфера не позволява бързото им ерозиране.
Учените посетили мястото на кратера миналата година, за да потвърдят откритието, и се върнали през февруари тази година. По време на своята експедиция те локализирали над 5000 отломки от железен метеорит с общо тегло 1,7 тона. Според техните заключения оригиналният метеорит е бил широк около 1,3 метра и е тежал между пет и десет тона. Той вероятно е ударил Земята със скорост от около 3,5 км в секунда, при което по-голяма част от него се е изпарила.
Според Фолко кратерът е толкова добре запазен, че може да предостави много информация за подобни сблъсъци с по-малки мащаби. На земната повърхност са открити едва 176 подобни кратера, но повечето от тях се изличават бързо, а само 15 са по-малки от 300 метра в диаметър. Подобни сблъсъци възникват веднъж на всеки 10-100 години, като повечето малки метеорити изгарят при навлизането в атмосферата и не успяват да стигнат до повърхността на планетата.