Водата на Марс е повече от очакваното

Досега се смяташе, че Земята е единствената известна ни планета, притежаваща големи водни запаси във вътрешността си, но след анализа на два астероида от вътрешността на Червената планета, учените са открили далеч повече вода от очакваното, предаде “Сайънс дейли”.
Количеството на водата в марсианската мантия е много по-голямо от оценките и е подобно на земното. Резултатите засягат не само геологията на Марс, а и водят до изводи как водата е стигнала до марсианската повърхност. Данните повдигат възможността на Марс да е имало живот.
Изследването, публикувано в американското сп. “Геология”, е ръководено от Франсис Маккъбин, в момента работещ в Университета на Ню Мексико. Проучването се е фокусирало върху метеорити, които са се появили от частично стопяване на марсианската мантия – слоя под кората – и са кристализирали под повърхността. Те са достигнали Земята, след като са били изхвърлени от Марс преди около 2,5 милиона години, като са дали на учените информация за промените, претърпени от планетата.
Въпреки различната история на образуването на метеоритите, водното съдържание на минерала апатит не е показало особено различие, макар че елементите, от които са открити следи, са били различни. Данните показват, че кората на Червената планета е складирала вода във вътрешността си по време на образуването си.
Според съдържанието на вода учените са заключили, че марсианската мантия съдържа 70-300 частици вода на милион. За сравнение, земната мантия съдържа 50-300 частици на милион. Новите данни показват, че вулканите може да са били основното средство, чрез което водата е достигнала повърхността.
Данните сочат, че е възможно и други планети от земен тип да са складирали вода по време на образуването си, подчертава Маккъбин.