Най-старата галактика бе открита от телескоп в Хавай

Японски астрономи на Хаваите заявиха, че са открили галактика на 12,91 милиарда светлинни години, която е най-старата известна до момента, предаде “Гардиън”. Изследването на екипа ще бъде публикувано в “Астрофизикъл джърнъл”. Учените от Националната астрономическа обсерватория на Япония са използвали телескопите Subaru и Keck на угасналия вулкан Мауна Кеа. Една светлинна година е мярка за разстояние, като се равнява на пътя, който светлината изминава за година реално време – около 9,66 трилиона километра. Тъй като окото работи, като възприема светлината, когато видим отдалечени галактики, реално гледаме назад във времето.
Ричард Елис от Калифорнийския технологичен институт, влиятелен експерт по космология и оформяне на галактиките, заяви, че последните данни са по-убедителни от други твърдения за ранни галактики. “Това е най-далечната галактика, данните за която не могат да бъдат оборени”, заяви Елис. През 2010 г. френски екип, използващ телескопа Hubble на НАСА, обяви, че е открил галактика на 13,1 милиарда светлинни години, а миналата година калифорнийски екип съобщи за откриването на галактика на 13,2 милиарда светлинни години със същия телескоп. И двата екипа публикуваха откритията си в сп. “Нейчър”, но те все още не са ги потвърдили с други методи.
Сегашни теории смятат, че Вселената се е създала при експлозия - Големия взрив - преди около 13,7 милиарда години.