Откриха начин за точно прогнозиране на геомагнитните бури

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    23.07.2024
  • Сподели:

Космическите бури скоро ще могат да бъдат прогнозирани с по-голяма точност, съобщиха учени от университета Абъристуит (Уелс). Намерен е начин да се определи скоростта на движение на изхвърляне на коронална маса (CME) дори преди тя напълно да изригне от Слънцето. Тези данни ще позволят на експертите да изчислят кога емисията ще се сблъска с нашата планета.

CME причиняват геомагнитни бури, които могат да нарушат комуникационните и навигационните системи на Земята.

Те са особено опасни за орбиталните станции. Следователно способността за точно прогнозиране на времето на такива събития е от голямо значение.

Учени са изследвали активни области на Слънцето със силни магнитни полета. И са проследили как тези области се променят в периодите преди, по време и след изригването.

Авторите на проучването са успели да определят „критичната височина“, при която магнитното поле става нестабилно и може да доведе до CME.

Тези данни са залегнали в основата на компютърен модел, който позволява да се проследи истинската скорост на изхвърлянето в три измерения, съобщава Кралското астрономическо общество.

„Резултатите ни показват силна връзка между критичната височина в началото на CME и истинската скорост на освобождаване. Това откритие ни позволява да предвидим скоростта на CME и следователно времето на пристигането му на Земята, преди да изригне напълно“, отбелязват авторите на проучването.