Телескопът Джеймс Уеб откри две от най-старите и най-отдалечени галактики

• Публикация:  Ш.Меламед
  • Дата:
    19.11.2022
  • Сподели:

Космическият телескоп Джеймс Уеб на НАСА откри ярки, ранни галактики, които досега са били скрити от погледа, включително една, която може да се е образувала само 350 милиона години след големия взрив.
Астрономите казаха, че ако резултатите бъдат потвърдени, това новооткрито множество от звезди ще победи идентифицираната от космическия телескоп Хъбъл най-отдалечена галактика - рекордьор, която се е образувала 400 милиона години след възникването на Вселената.
Пуснат миналия декември като наследник на Хъбъл, телескопът Уеб показва, че звездите може да са се образували по-рано, отколкото се смяташе досега – може би в рамките на няколко милиона години след големия взрив.
Последните открития на Уеб бяха подробно описани в Astrophysical Journal Letters от международен екип, ръководен от Рохан Найду от Центъра за астрофизика Харвард-Смитсониън. Статията разглежда две изключително ярки галактики, първата, за която се смята, че се е образувала 350 милиона години след големия взрив, а другата 450 милиона години след това.
Найду каза, че ще са необходими повече наблюдения в инфрачервения диапазон от Уеб, преди да се претендира за нов рекордьор.
Въпреки че някои изследователи съобщават, че са открили галактики дори по-близо до създаването на Вселената преди 13,8 милиарда години, тези кандидати все още не са проверени, казаха учени на пресконференция на НАСА. Някои от тях може да са по-късни галактики, имитиращи по-ранни, отбелязват те.
Томазо Треу от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, главен учен в научната програма на Уеб, каза, че „представените досега доказателства за галактиката, за която се смята, че се е образувала 350 милиона години след големия взрив, са толкова солидни, колкото могат".
„Ако констатациите бъдат проверени и има още ранни галактики, Уеб ще се окаже много успешен в прокарването на космическата граница чак до ръба на големия взрив".
„Кога и как са се образували първите галактики остава един от най-интригуващите въпроси", пишат изследователите. Джейн Ригби от НАСА, учен по проекта, отбеляза, че „тези галактики се крият точно под границите на това, което Хъбъл може да направи".
Обсерваторията на стойност 10 милиарда долара – най-големият и най-мощен телескоп, изпращан някога в космоса – е в слънчева орбита на 1 милион мили (1,6 милиона километра) от Земята. Пълните научни операции започнаха през лятото и оттогава НАСА публикува серия от ослепителни моментни снимки на Вселената.