Уилям Шатнър за пътуването в космоса „Усещаше се като погребение“

• Публикация:  Ш.Меламед
  • Дата:
    12.10.2022
  • Сподели:

Уилям Шатнър очакваше, че ще постигне „крайния катарзис" след историческия си полет в космоса. Вместо това, пътуването го е накарало да бъде изпълнен със скръб, огромна тъга и новооткрита оценка за красотата на Земята, каза актьорът, изиграл капитан Кърк в Стар Трек.
„Моето пътуване до космоса трябваше да бъде празник; вместо това се чувствах като на погребение", гласи откъс от книгата му Boldly Go: Reflections on a Life of Awe and Wonder, публикувана от Variety.
„Обичам мистерията на Вселената. Обичам всички въпроси, които са ни задавали през хилядите години на изследване и хипотези... но когато погледнах в обратната посока, в космоса, нямаше мистерия, нито величествен страхопочитание, което да гледам... всичко, което видях, беше смъртта", написа Шатнър.
Изображенията на актьора, долепен до люка на ракетната капсула Blue Origin на Джеф Безос, бяха предавани на живо на Земята през октомври миналата година, но Шатнър, припомнящ си гледката почти една година по-късно, я описа като „студена, тъмна, черна празнота ... дълбока, обгръщаща, всеобхватна".
„Всичко, което мислех, беше грешно. Всичко, което очаквах да видя, беше грешно", написа той. „Мислех, че отиването в космоса ще бъде най-добрият катарзис на онази връзка, която търсех между всички живи същества – че да съм там горе ще бъде следващата красива стъпка към разбирането на хармонията на Вселената."
Канадецът, се разплака при кацането, описвайки, че е имал „най-дълбокото преживяване, което мога да си представя". „Очаквам никога да не се възстановя от това. Толкова съм изпълнен с емоции за това, което току-що се случи. Това е необикновено, необикновено".
Но една година след като се върна обратно на Земята, Шатнър пише: „Открих, че красотата не е там, тя е тук долу, с всички нас. Оставянето на това зад гърба ми направи връзката ми с нашата малка планета още по-дълбока. Това беше сред най-силните чувства на скръб, които някога съм срещал. Контрастът между порочния студ на космоса и топлата грижа на Земята долу ме изпълни с непреодолима тъга. Всеки ден се сблъскваме със знанието за по-нататъшното унищожаване на Земята от нашите ръце: изчезването на животински видове, на флора и фауна, за които трябваха 5 милиарда години да се развият, и изведнъж - никога повече няма да ги видим поради намеса на човечеството. Това ме изпълни с ужас".
„Всички останали разклащаха бутилки шампанско и това беше истинско чувство за постижение. Изобщо не се чувствах така. Не празнувах. Аз, не знам, размахвах юмруци срещу боговете".