Нобелист по физика: "Хората не могат да мигрират извън Слънчевата система"

Във вторник учените Джеймс Пийбълс, Мишел Майор и Дидие Келоз бяха удостоени с Нобелова награда по физика, "за техния принос към нашето разбиране за еволюцията на Вселената и мястото на Земята в Космоса".

Нобелистът Мишел Майор, отговаряйки на въпрос по време на пресконференция в Испания, каза за AFP, че хората никога няма да могат да пътуват извън Слънчевата система: „Ако говорим за екзопланети, трябва да бъде напълно ясно: няма да мигрираме там. Тази невъзможност се дължи на разстоянието, което разделя Земята от екзопланетите, дори и най-близките."

Ако един ден животът на Земята стане невъзможен, би било "абсолютна лудост" да мислим, че можем да установим колонии на някоя от екзопланетите. Ученият обясни, че „дори да имаме достатъчно късмет да намерим обитаема планета, която да не е твърде далеч, нека да са няколко десетки светлинни години, което космически е точно зад ъгъла. Въпреки това говорим за стотици милиони дни, използвайки средствата, с които разполагаме днес", каза той.

През октомври 1995 г. швейцарският учен, тогава професор в Университета в Женева, и докторантът Дидие Келоз откриха първата екзопланета, нещо, което до този ден изглеждаше запазено за научната фантастика. От онзи далечен октомври преди почти четвърт век до сега, в нашата галактика са открити над 4000 екзопланети. "Заедно с моя колега започнахме това търсене на планети, показахме, че е възможно да ги изучим", казва Мишел Майор.

Майор обаче подчерта, че "от следващото поколение зависи да отговори на въпроса дали има живот на други планети . Ние не знаем! Единственият начин да го разберем е да разработим техники, които ни позволяват да откриваме живота на разстояние", казва ученият.

Затова нобеловият лауреат посъветва да се грижим за нашата планета, която той определи като "много красива и все още абсолютно обитаема".