Регистрираха за първи път междупланетен сблъсък

Многомащабната магнитосферна мисия (MMS) на НАСА, която се състои от четири еднакви космически кораба, успя да направи първите измервания на междупланетен удар.

Междупланетарните сътресения са вид сблъсък без колизия, при който частиците прехвърлят енергия чрез електромагнитни полета, вместо да отскачат директно едни от други, се казва в съобщение на космическата агенция. Това явление се случва в цялата Вселена, например в свръхнови, черни дупки и далечни звезди.

Междупланетните сътресения започват на Слънцето, което непрекъснато освобождава заредени потоци от частици, наречени „слънчев вятър". НАСА публикува описателно видео, което показва слънчевия вятър, който обикновено може да бъде бавен или бърз. Когато бърз поток на слънчевия вятър надвинава по-бавен поток, той създава ударна вълна.

"MMS успя да измери въздействието благодарение на своите безпрецедентни инструменти с висока разделителна способност и скорост. Този набор от инструменти може да измерва йони и електрони около космическия кораб до шест пъти в секунда. Тъй като ударните вълни с висока скорост могат да преминат пред космическия кораб само за половин секунда, високоскоростното вземане на проби е от съществено значение за улавяне на сблъсъка", обясниха специалистите.

Мисията, стартирана през 2015 г., се фокусира върху изучаването на магнитната среда, която заобикаля нашата планета. В новото проучване изследователите анализираха феномен, възникнал през януари миналата година. По време на наблюдението устройствата на НАСА заснеха първия визуален пренос на енергия, който се извършва по време на междупланетен сблъсък.

"MMS получи безпрецедентни многоточкови измервания на частици и полета на междупланетен сблъсък", казват изследователите в статия, публикувана в Journal of Geophysical Research.