Откриха източника на живот на Земята

Бразилски учени смятат, че организми, подобни на бактерията Deinococcus Radiodurans, може да са дали началото на живота на нашата планета, съобщи Нюзру. Експертите подложили бактерията на мощна радиация, температури много под нулата и вакуум – условия, наподобяващи тези на метеорити и други скали в Космоса. Подобни условия биха унищожили моментално почти всеки друг известен организъм. Учените са установили например, че бактерията е устойчива на радиация от 1,5 милиона рада. Дозата е 3000 пъти по-висока от тази, която би убила всички познати организми от микроби до човек. След експериментите обаче колониите от D. Radiodurans не само оцелели, но и започнали да се размножават, след като отново попаднали в нормални условия.
Учените предполагат, че подобни способности дават основание тази бактерия и други подобни организми да се смятат за потенциални кандидати за разпространяването на живота между планетите в ранните дни на Слънчевата система.
D. Radiodurans е червена на цвят и със сферична форма. Тя била открита преди 50 години, след като консерва с месо се развалила, въпреки че била стерилизирана с помощта на облъчване с радиация. Едва сега обаче учените установяват истинските способности за оцеляване на бактерията. Обяснението на този феномен най-вероятно е фактът, че всяка от бактериите притежава между четири и десет копия на своя геном, докато всички организми имат само по един. Освен това бактерията притежава много ефикасна система за възстановяване, така че дори и ако нейната ДНК бъде унищожена от радиацията, частите от нея могат лесно отново да се съединят. Учените не са сигурни как се е развила тази устойчивост, но подозират, че вероятно тя е страничен ефект от способността на микроба да оцелява за продължителни периоди на дехидратация, която фрагментира ДНК по подобен на радиацията начин. Устойчивостта на D. Radiodurans на радиация дава надежда на учените, че бактерията би могла да се използва за почистване на силно замърсени с химични и радиоактивни отпадъци места.