ДНК разкрива и мястото на произхода ни

ДНК тест може да посочи с точност роднинските връзки на даден човек в радиус от няколко километра, сочи ново проучване, цитирано от Би Би Си.
Експерти от Университета в Единбург открили, че с помощта на генетичен тест могат да се засекат корените на хората от дадено населено място в радиус от близо 10 км от техния дом. Учените смятат, че скоро ще бъде възможно да се посочат с точност корените на хора, чиито предшественици са се преместили от едно място в друго в рамките на дадена държава.
По-рано учените са установявали, че съществуват генетични различия между населенията в различните държави. Сега екипът от Единбург изследва дали същият анализ може да бъде приложен за разграничаване на хората от една и съща страна, които са разделени от малки разстояния. Учените изследвали гените на доброволци от шотландските острови, алпийските долини на Италия и хърватски села. Изследването обхванало само хората, чиито прародители са живели в същото населено място, за да се гарантира, че тези хора произхождат точно оттам. Резултатите показали, че с изследването на генетичните различия е възможно да се разграничат генетично хората, които живеят в села, отдалечени само на няколко километра. Тестовете установили точния произход на 100% от доброволците от Италия, на 96% от тези от Шотландия и на 89% на хората от Хърватия.
Учените направили извода, че този модел може да се обясни с факта, че в миналото е имало тенденция да се сключват бракове вътре във всяка общност. След много поколения всяко отделно населено място развило свой генетичен отпечатък, с помощта на който сега учените могат да установят далечни роднински връзки.
“Това откритие поставя въпроса дали ще можем да идентифицираме произхода на хора, чиито корени са пръснати на много места в дадена страна“, казва д-р Джим Уилсън от Единбургския университет, който е водил изследването. Според него с помощта на повече данни тази цел ще може да се осъществи.